23 Nisan 2009 Perşembe

Peugeot 206



Peugeot 206 yedi yıllık üretim serüveni boyunca 5.5 milyon adetlik satış rakamına ulaştı...
Peugeot kurmaylarının işi çok zordu. ‘80’li yıllara imzasını atan 205’in yerini alacak modelin en az bu otomobil kadar başarılı olması gerekiyordu. Hedef değim yerindeyse onikiden vuruldu. 206, beklentilerin ötesinde bir başarı elde etti. Yedi yıllık bant hayatı boyunca ulaştığı 5.5 milyon adetlik satış rakamı bunun kanıtı olsa gerek. Arabam.com ekibi olarak emekliliği yaklaşan otomobilin ikinci el karnesini hazırladık. İşte 206’nın kullanım ayrıntıları ve ikinci el performansı…
Model Tarihçesi
- Peugeot 206 ilk kez 1998 yılında tanıtıldı. Fransız üretici minik 106 ile kompakt 306 arasındaki boşluğu bu modelle doldurmayı hedefliyordu.
- ’99 yılında aileye GTI takılı sportif versiyon katıldı. Ayrıca Roland Garros ve dizel versiyonlar tanıtıldı.
- 2001’deyse Mercedes SLK ile başlayan metal tavanlı cabrio otomobiller kervanına 206 Coupe Cabrio dahil oldu. Ayrıca XS versiyonunun yerine XSi tanıtıldı.
- 2002 yılı başında yeni geliştirilen HDi dizel motor ünitesi pazara girdi. Yaz aylarındaysa ailenin station wagon versiyonu tanıtıldı.
- Bir sonraki yıl 180 HP’lik 206 RC ile tanıştık. Kısa bir süre sonraysa 206 makyajlandı. Desensiz farlar ve bal peteği formundaki radyatör ızgarası en büyük değişikliklerdi. Ayrıca Güney Amerika ülkeleri ve İran için sedan versiyon tasarlandı.
- 206 Cenevre Otomobil Fuarı’ndan sonra yerini 207’ye bıraktı. Ancak gördüğü talebin yüksek olmasından ötürü 206’nın üretimi durmayacak.
- Otomobil bugüne kadar Türkiye’de XR, XT, Desire, Look, Panaromic, Roland Garros, GTI, RC, XS, XSi, Quicksilver, X-Line, F-line, X-Design, Colorline donanım paketleriyle satıldı.
Teknolojik detaylar
- 206 satışa sunulduğunda motor kaputunun altında 1.1 litre, 1.4 litre, 1.6 litre benzinli ve 1.9 litre dizel motor seçenekleri bulunuyordu. ‘99’da 1.4 litrelik benzinli motorun kullanıldığı Roland Garros versiyonla birlikte cam tavan opsiyonu aileye dahil oldu.
- ‘99’da tanıtılan GTI versiyonunda 136 HP’lik 2.0 litrelik motor kullanılıyordu. Aynı yıl Roland Garros için 1.6 litrelik motor seçeneği sunulmaya başlandı. Ayrıca 2.0 litrelik yeni dizel motor pazara girdi.
- 2000’de 1.6 litrelik motor yerini aynı hacimde 16 supaplı 110 HP’lik versiyona bıraktı. Bir yıl sonraysa ‘Multiplex’ ismi verilen kablo teknolojiyle donatıldı. Böylece otomobilde akıllı hava yastıkları, yolcu hava yastığı iptali, kaza anında otomatik açılan kapılar gibi donanımlar sunulmaya başlandı.
- 2002’de Ford ile geliştirilen 1.4 litrelik HDi ünite aileye katıldı. Yaz aylarındaysa RC logolu 180 HP’lik performans modeli ortaya çıktı.
- 2004 yılıyla birlikte 206 ailesinde ciddi bir değişim yaşandı. Donanım paketleri zenginleştirildi. Ayrıca dizel GTI olarak lanse edilen 1.6 litre 110 HP HDi motorla donatılan versiyon pazara girdi.
Sürüş detayları
Murat Günak ve ekibinin 206’yı tasarlarken hedefleri Ford Fiesta kadar iyi yol tutan, VW Polo kadar kaliteli ve Opel Corsa kadar değerini kaybetmeyen bir otomobil üretmekti. Bu hedeflerin yüzde 100 gerçekleştiğini söylemek zor. Fakat yüksek satış grafiği otomobili tanımlayama yetiyor.
Kemikli vites geçişleri ve darbe emişi düşük süspansiyonlar konforu düşüren öğelerden bir kaçı. Yol tutuşu selefi 205’ten bir nebze iyi olmasına karşın sınıfının liderliğine erişemiyor. Hidrolik direksiyon virajlarda yumuşak kalıyor ve gövde yana yatıyor. Ancak 206’nın şehir içindeki ataklığı tüm motor seçeneklerinde göz kamaştırıyor. Gücü yola çok iyi aktaran otomobilin akıcı sürüşü keyif veriyor. 206’nın genç sürücülerin büyük beğenisini kazanmasındaki en büyük neden bu olsa gerek. İç mekanda kullanılan koyu renk kaplama klostrofobik bir ortam yaratıyor. Dar arka kısım belki de rakipleri karşısındaki en zayıf yönü. Fakat kompakt yapıdaki arka süspansiyon bagaj hacminin yeterli düzeyde olmasını sağlıyor. Tasarımsal kaygılar sebebiyle de otomobilin kusurları bulunuyor. Eğimli inen arka bölüm ve küçük arka kapılar sebebiyle iniş biniş rahat değil.


Alırken nelere dikkat etmeli?
206’nın hatchback modelleri pazarda sorunsuzluklarıyla biliniyor. En çok karşılaşılan sorun ilk jenerasyonda kullanılan Blaupunkt müzik sisteminin kolay bozulmasıydı. Daha sonra yenilenen bu üniteyle sorun giderildi. Ayrıca iç mekandaki plastik kaplamaların da kolay kırıldığı bildiriliyor. GTI model alacaklarsa otomobilin kaza geçmişini mutlaka araştırmalı. Bu seride kazasız bulmak çok güç. 206’nın bilinen bir diğer problemiyse kolay arızalanan otomatik vitesi. Bu nedenle tercihini otomatikten yana kullanacaklar yetkili servilerde bu üniteyi mutlaka kontrol ettirmeliler. 206 CC’nin en hassas noktasıysa tahmin edebileceğiniz gibi tavanı. Bu modeli alacaklar sistemi açıp kapayarak test etmeli. Ayrıca tavanın bağlantı noktalarındaki fitiller de kontrol edilmeli. Özellikle ilk CC versiyonlarının sorun yaratma istatistiği yüksek. 206 SW’nin bilinen en büyük problemiyse iç mekandaki elektronik parçaların çabuk bozulması. Ayrıca koltuk yükseklik ayar mekanizması da sık sık sertliğini yitebiliyor ve işlevsiz hale geliyor.


Sonuç
Peugeot 205 çok satmasına karşın hiç bir zaman sınıf lideri olamamıştı. Fakat 206 bu konuda kardeşinden daha başarılı çıktı. Yüksek satış rakamlarıyla Avrupa’da uzun süre sınıf liderliğini elinde tuttu. Peugeot’nun 207’yi tanıtmasına karşın 206 üretimine bir süre daha son vermeyecek olması da bunun kanıtı. Bakımlı bir 206 alacakların bu modelden büyük zevk alacağı kesin. Özellikle 1.4 litrelik ünite düşük yakıt tüketimi ve performansıyla göz dolduruyor. CC versiyonsa tam bir keyif aracı. Ama bu versiyonlarda yakın tarihli olanlar sorunsuzluk için tercih edilmeli.

0 yorum: